Foto: ArnaudContet

Ny chock för svenska helikoptrar

Alltså vad är det med Sverige och helikopteraffärer egentligen? Under lång tid har vi kunnat följa de möjliga skumraskaffärerna där Sjöfartsverket och ett möjligt antal aktörer som kunnat bli duktigt välbeställda i upphandling och affär. Vidare hur knackigt verksamheten faktiskt fungerar, både vad gäller teknik och bemanning. Senast, och kanske ännu – i detta nu, står det stilla på två av landets fem stationer, Norrtälje och Ronneby.

Under morgonen idag rapporterar dessutom Ekot att Försvarsmakten kämpar med kostnaderna för att hålla Helikopter 14 (NH90) i luften. Enligt helikopterflottiljens chef överste Nellsjö behöver man få mer pengar för att kunna fortsätta flyga och det rör sig om betydande summor, t o m i den kostsamma flygvärlden. Driftskostnaden för den nya helikoptern visar sig ligga på 200 000 kronor per timme! Det ska jämföras mot nivån för att framföra vår andra nya modell, Helikopter 16 (UH-60 M, “Blackhawk”) som kostar 40 000 kr/tim. Skillnaden är enorm där en timme med den ena alltså ger fem timmar med den andra! Helt okej ifall regeringen varit beredda att avsätta resurserna men…
Det som stör extra mycket är, och det är möjligt att det delvis beror på journalistiskt framställande, att det här till någon grad verkar komma överraskande. Den första prototypen av NH90 flög redan i mitten av 1990-talet och har erhållit enormt med utvecklingstid liksom accepterad försening. Vi talar om drygt 20 år av data och fakta som rört sig mellan beställare, användare, tillverkare och projektledning. Kan driftskostnaden vara en överraskning 2018?

Vad gör vi nu då?

Sjöfartsverket måste synas i sömmarna en gång för alla, inför öppen ridå. Det statliga verket har ju bevisligen gång efter annan försökt komma undan genom att skarva och sätta offentligheten åt sidan. Mycket illa men vad som är än värre är att man inte levererar den trygghet och säkerhet som krävs. Röster har höjts för att Försvarsmakten återtar den här verksamheten, en variant vi också tenderat att ställa oss bakom. Är det dock en realistisk möjlighet?

För försvarets räkning kan det nu bli tal om att hälften av våra 18 stycken Helikopter 14 måste ställas på marken. Det är för dyrt att använda dem helt enkelt. Återstående halvan, de nio konfigurerade för sjö ska enligt uppgift prioriteras. Om så blir fallet kommer det bli tightare med flygtid och helikopterresurserna minskar trots de senaste investeringarna av Hkp 14 och Hkp 16.

Det är tyvärr något galet med svenska helikopteraffärer. Eller är det en bransch som även i andra länder normalt brottas med upphandling av tveksam art, långa projekttider och överraskningar som i ett slag gör allting fem gånger dyrare? Oavsett om det skulle vara så eller att vi är unika borde allt som har med helikoptrar punktmarkeras framöver och för gällande situation noga gås igenom både vad gäller civil och militär verksamhet. Kanske borde vi även avyttra flera av våra Hkp 14 och satsa på annat.

Sjöfartsverket – Räddningshelikoptrar, AW139

Försvarsmakten – Hkp 14

Försvarsmakten – Hkp 15

Försvarsmakten – Hkp 16

Läs även Semper Miles: Stort grattis och tack Helikopterflottiljen och Svensk ubåtsjakt vässar åter klorna i samtliga element samt Helikoptrar och verket med en egen läskig kultur och Positioner och maktutövande hand i hand med fullt ansvar?

(Bilden: Helikopter 14 från ett tidigare tillfälle. Foto: ArnaudContet, CC BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en)

– Swedish SAR helicopter services already in trouble. Now run time for Defence Forces need additional funding to operate NHIndustries NH90 helicopters as they, according to state news desk “Ekot” this morning, are up to five times more costly than the Sikorsky UH-60.

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]