Hon är knappt 17 meter lång, 4 meter bred och har en toppfart på upp emot 60 knop! P16 är ett ambitiöst nytänk med massor av intressanta detaljer, skapad för tuffare tag inom områden som försvar, kustbevakning, sjöräddning och sjötransporter – med en patenterad rostfri konstruktion som tål det mesta och håller hur länge som helst utan underhåll.
Idag sjösattes den senaste prototypen från Swedish Steel Yachts AB (SSY), efter ordentliga förberedelser och hårt arbete, vid Södra Skeppsbron i Gävle (ut mot södra hamnpiren). Från och med nu ska material, design, produktionsteknik m m även utvärderas i sin rätta miljö.
Projektet är ett samarbete mellan Swedish Steel Yachts, Saab Kockums, Sandvik SMT, Scania och AGA/Linde som samtliga bidrar med det bästa från respektive bransch. Det rostria stålet Super Duplex 2507 är världsledande liksom monteringen som sker genom lasersvetsning för extremt hållbara och osynliga skarvar. De två motorerna på totalt 2 300 hästkrafter garanterar manövrerbarhet och kraft närhelst och hur den än behövs. Ombord kommer det att finnas elektronik, teknik och kommunikation i världsklass. Missa inte ”Läs även” nedan för mer info.
Swedish Steel Yachts – officiell hemsida
Läs även Semper Miles: Nytt koncept för svenska militära och civila tjänstebåtar
[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]
Jag jobbar på SSY och har bil som jag betalar 6000kr i månaden, skattade lönepengar för, alltså jag betalar bilen och ingen annan. Så sluta med inlägg om bilar. Angående svetsningen så skiljer sej det här materialen mot vanligt stål (Som vi inblandade kallar bonnjärn). Egenskaperna för stålet överträffar fartygsstål med hästlängder. 2mm av saf2507 motsvarar 8mm fartygsstål och rostar aldrig. Aluminium kan liknas med en mjukost i dom här samanhangen.
P16 har jag/Vi inblandade kört i 54,3 knop, för att vara exakt, och hoppas och önskar att alla får uppleva det.
Så blev det konkurs, företaget har köpt sju bilar det senaste åren. Prioritering och kompetens kan nog ifrågasättas. Samt hur kommun och andra bidragit med skattepengar och andra medel till en firma utan erforderliga kunskaper och ägare med ett diskutabelt förflutet. Hoppas alla godhjärtade investerare inte blev allt för lurade och återhämtar sig.
Synd att de ej har en enda båtbyggare på firman, de uppger att den skall kunna gå i is vilket ej är möjligt med den tunna plåten samt att den gör 54 knop. Det är när den är light och utan bunker och utrustning. Lägg på 8 ton så gör den kanske max 30 knop. Och vilken soldat, sjöman vill strida i en farkost som kan bekämpas med pistol.
Det är underbart att se Sverige ligger i framkant, både i sjön och i luften, det gläder ett gammalt u-båtshjärta att vi kunde lura amerikanerna med vår senaste skapelse så de inte visste var u- båten befann sej, och så låg den under deras egen köl, bra jobbat !!
Synd att inte Holländare fick sköta svetsningen!
Hungry horse ger ett amatörmässigt intryck på mig!
Lycka till önskar i vart fall jag – henne…
Holländare? Hungry Horse?
För mig är Holländarna mästare på svetsning.
H h kallas i min värld när bordläggningen buktar sig mellan spanten. En eländig syn.
Trodde jag alla kunde.
Eller tillhör min begreppsvärld månne stenåldern.
Lustigt nog har jag i samband med vår flytt hittat inte mindre än 5 skrifter som behandlar ”vår” Monitor.
Ett ”svenskt” fartyg som helt avgjorde Civil War och krig till sjöss!
Ett i första hand amerikanskt uttryck som inte används så ofta här, vilket kanske också förklarare en del av de andra kommentarerna. Vad jag minns så kan det estetiska problemet med att bordläggningen buktar sig mellan spanten kan bero på flera saker, svetsningen är bara en del. På mindre båtar avsedda för t.ex. fritidsbruk så går detta relativt lätt att undvika, bl.a. för att de är så pass överdimensionerade att hur svetsningen görs har mindre betydelse för hållfastheten. De behöver inte heller designas för lika stor bibehållen hållfasthet vid större skador. Kanske hade det gått att undvika även här, men troligtvis har man prioriterat låg vikt, hög hållfasthet och kanske byggtid före de estetiska aspekterna.