Foto: BIL

Krisberedskap – två månader för att laga bron i Södertälje

Precis som i de flesta länder behöver vi tusentals vägtransporter varje dag för att Sverige ska gå runt. Det här är väl känt och en faktor för vår krisberedskap. I midsomras stoppade EN lastbil all södergående trafik från Stockholm på E4/E20. Olyckor händer men den här visar klart på sårbarhet. Där satt folk som ville ta sig ut ur stan, eller bara skulle passera huvudstaden, i milslånga helt stillastående köer. Det tog tid, mycket tid, att lösa förbifarten medan de alternativa vägarna genom centrala Södertälje också korkades igen.

Det var ingen krissituation men det blev det. Något att studera och lära av – på flera plan. Omdirigeringen till den intilliggande bron fungerar men skapade en besvärlig flaskhals. Folks reaktioner sjönk till osmickrande stenåldersnivå med tillmälen och att offret för olyckan, lastbilschauffören, skulle vara Sveriges mest hatade människa.

Första budet från Trafikverket var att bron skulle behöva vara stängd i hela två veckor. En lång tid för en så viktig överfart. Igår kom senaste budet: Arbetet med att laga bron ska vara klart i mitten på augusti. Det blir alltså fortsatt stängt hela sommaren! Trafikverket: “Det kan fortfarande vara långa köer söderut.” Efter de förbättringsarbeten som pågått sedan olyckan kan man ändå få räkna med 5-7 kilometer kö trots semestertider med minskad trafik.
Södergående långväga trafik rekommenderas ta omvägen norr om Mälaren och passera vattnet via E18, riksväg 55 eller 56. Alltså via Enköping, Västerås, Arboga och/eller Örebro.

Det här säger en hel del om hur oförberedda vi inte får vara, både privatpersoner och ansvariga. Nu ska fan inte målas på väggen men vill man vara lite konspiratorisk kan man ställa sig frågan hur det sett ut, och hur lång tid som krävts att fixa, kontakten mellan norra och södra Sverige, och med Stockholm, ifall hela den över 26 meter höga motorvägsbron och den direkt intilliggande gamla Saltsjöbron också omfattats av olyckan. Då hade lilla slussen och klaffbron i Södertälje varit enda vägarna och minst sagt utsatta.
Även för trafiken på E18 västerut från Stockholm finns ett par broar/överfarter av samma dignitet: Kungsängen/Stäket och Ekolsund. Här hölls förr i världen övningar där försvaret lade ut s k däcksbro för att upprätthålla förmågan att ta sig över. Hur det ser ut med den beredskapen idag är okänt.

Kontentan är att gemene man tycks tappa både hakan och humöret i händelse av kris och att det tar cirka två månader att laga EN av våra viktigaste broar på en av Sveriges mest trafikerade vägar.

Läs även Semper Miles: Ytterligare en månad för att klara trafiken söder om Stockholm? och Trafikverket levererar – glatt i Södertälje på morgonen samt Viktiga lärdomar för svensk krissäkerhet

(Bilden är från ett tidigare tillfälle men visar det täta broklustret. Motorvägsbron är (den nu skadade) lyftbron i mitten. Närmast är Saltsjöbron och längst  bort är järnvägsbron. Foto: BIL, CC BY SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) 

Källor: Trafikverket, Trafiken.nu, SVT, Wiki

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]