Foto: Embraer

Är nykomlingen från Embraer vårt nya transportflyg?

Vi hittar på fantastiska lösningar och erbjuder världen det allra senaste och bästa. På flera håll haltar det dock här hemma. Volymerna är en sak men vi har även att brottas med tidsaspekten, alltså åldern på en del kritisk materiel.

På flygfronten råder det inga tvivel om att Gripen gör sitt jobb. Det gäller bara att se till så ingen politiker lyckas skära ytterligare i antalet plan. Men flygfronten omfattar mer än JAS. Våra Herculesplan, eller Transportflygplan 84 (TP84) som de heter, har troget tjänstgjort i försvaret sedan mitten av 1960-talet. Det är över 50 år! En strålande merit och ett högtidligt avtackande för lång och trogen tjänst är skälig. Vad ersätter man då något så starkt och pålitligt med?

Brasilien har relativt nyligen investerat i en egen flotta Gripen NG, närmare bestämt 36 stycken, och i affärer av den här sorten ingår ofta motköp. Det kan ju tyckas lite krångligt men i det här fallet passar det kanske som hand i handske.
Just nu pågår tekniköverföring till Brasilien där våra respektive länders flygplanstillverkare SAAB och Embraer förra månaden invigde Gripen Design and Development Network i staden Gavião Peixoto i södra Brasilien (bl a kommer Embraer och SAAB att tillsammans utveckla den tvåsitsiga versionen av Gripen NG).

Förtroenden samt givande och tagande och där kommer vårt behov av föryngrat transportflyg in. Våra vänner på Embraer har ett alldeles nytt och mycket intressant transportflygplan på gång som skulle kunna möta våra behov. Det heter KC-390 och projektet närmar sig slutfas med planerad leveransstart 2018. Det är en fågel med karaktär som klarar många uppdrag och som erbjuder jetdrift, större lastkapacitet, räckvidd m m. Den sägs trivas bra även om det är tufft och lyfter och landar på samma underlag som Hercules, med en landningssträcka på 1.000 meter.
Som det ser ut borde det här brasilianska planet ligga bra till för en kommande svensk affär, givet att det i tester svarar upp mot våra höga krav vad gäller kvalitet, uppgifter och ekonomi.

Här är en kort jämförelse av det mest fundamentala (Hercules / KC-390)

Längd: 29,79 / 33,43 m
Höjd: 11,68 / 11,43 m
Spännvidd: 40,41 / 33,94 m
Tomvikt: 34.700 / 58.500-72.000 kg
Max flyghöjd: 33.000 / 36.000 fot
Maxhastighet: 583 / 850 km/h
Motorer: 4st Allison T56-A-15 / 2st IAE V2500-E5 Turbofan
Lastförmåga: 19.900 / 23.600 kg
Kapacitet: 90 soldater alt 64 fallskärmssoldater eller 70 patienter
/ 80 soldater alt 66 fallskärmssoldater eller 74 patienter
Lastrum (LxBxH): 12,49 x 3,12 x 2,74 / 17,75 x 3,35 x 2,90 m
Landningssträcka: under 790 / 1.000 m

embraer_kc-390_farnborough
Film: KC-390 debut at the Farnborough Airshow 2016 (1:48 min)

Välmatad broschyr för KC-390 (PDF)

EMBRAER, Empresa Brasileira de Aeronáutica S.A – officiell hemsida

Läs även Semper Miles: Tjusigt mottagande

(Bilden visar en KC-390 i luften. Foto: Embraer)

Källor: SAAB, Embraer, Försvarsmakten, Wiseman, SoldF.com, Military Today, Popular Mechanics, Wiki

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]