Foto: OCK

Ryssland bygger mångfacetterad infrastruktur i vattnen i norr

Sjötrafiken fortsätter öka i Nordostpassagen till en toppnotering på över 7 miljoner ton för 2016. Det ställer högre krav på framkomligheten men även skydd för såväl trafik som råvaruutvinning och landområden.

Ryska regeringen har dragit igång ett projekt för att bygga ännu större isbrytare. Nästa generation blir atomdrivna bjässar på minst 55.000 ton, 205 meters längd och kapabla att skapa 50 meter breda rännor. Enligt uppgift kommer man att kunna bryta två meter tjock is i 14 knops fart och maxtjockleken för brytning hamnar runt 5 meter – ”oavsett säsong och i alla väder”. Alltså betydligt större än LK-60, världens största, som för närvarande byggs av Baltiisky-varvet i Sankt Petersburg.
Vice premiärministern Dmitry Rogozin bekräftade officiellt strax före jul att man uppdragit åt byrån Krylov att utveckla båten LK-110 ”Lider” (Ledaren/Den som leder) med bl a ovanstående specifikationer.

Det här ger såklart även militära möjligheter. Analysgruppen South Front och tidningen Izvestia nämner projektet som etablerandet av en grupp isbrytare och isklassade krigsfartyg med uppgift att operera i den arktiska kusten och kring öarna. Ett led i uppbyggandet av en starkare militär infrastruktur längst upp i norr.

The Northern Sea Route, inklusive karta

Om isklass

Läs även Semper Miles: Visumfritt med båt till ett både nära och avlägset Ryssland samt Nya obemannade miniubåtar för både civilt och militärt bruk

(Designbilden är från United Shipbuilding Corporation, OCK, oaoosk.ru)

Källor: Independent Barents Observer, South Front, Izvestia, Wiki

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]