Foto: Kantor.JH

Om tillåtelse och krav för sommar- vinter- och dubbdäck

Vare sig vi vill eller inte går vi åter in i en period av året som bjuder på stora skillnader för temperatur och väderförhållanden, både kalendermässigt och geografiskt. Det har blivit dags att tänka på däck och säkerhet! Här är datumen i korthet:

1/10 – 30/11
Från och med den 1 oktober FÅR man enligt lag använda dubbdäck oavsett väglag. Det går alltså bra att tjuvstarta vintersäsongen redan här.

1/12 – 31/3
Under perioden första december t o m den sista mars KRÄVER lagen att vinterdäck ska användas ”om det är vinterväglag”. Dubbat eller odubbat (men vi rekommenderar envist dubbat för bättre väghållning, bättre start från stillastående och för kortare bromssträckor).

1/4 – 15/4
Från och med den första april FÅR man åka på sommardäck igen ”om det inte är eller befaras bli vinterväglag”.

16/4 – 30/9
Normalt sommardäcksperiod i Sverige – men om det skulle råda vinterväglag, eller fordonet är på resa till ett område med vinterväglag, är det tillåtet att tillfälligt använda dubbdäck.
Det finns inget förbud mot att använda odubbade vinterdäck på sommaren men det har i flera tester visat sig kunna vara direkt farligt då väghållning och bromssträcka försämras avsevärt.

När är det då vinterväglag och inte?
Till syvende och sist är det ändå väglaget (för att inte säga sunt förnuft) som styr. Enligt Polisen är det vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan, inklusive vägrenen. Och det är polisen som gör bedömningen i varje enskilt fall.

Polisen – Vinter- och sommardäck

(Bilden visar moderna dubbade vinterdäck med både lameller och dubb! Foto: Kantor.JH, CC BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)

Källor: Transportstyrelsen, Polisen

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]