Foto: Matt Morgan/CC BY-SA 2.0
Foto: Matt Morgan/CC BY-SA 2.0

Fortfarande pigg efter 50 år i skyarna

Ett av våra mest namnkunniga flygplan SK60 gick i tjänst i januari 1966 då det första exemplaret levererades till Flygförvaltningens testavdelning på Malmslätt, Linköping. Just fyllda 50 är SK60 vid god vigör och vårt näst äldsta, aktiva plan i flygplansflottan (TP84 Hercules är året äldre). Nämnas bör att den allra första flygningen hos SAAB, som ”SAAB 105”, gjordes redan sommaren 1963.

Den första flygutbildningen gick av stapeln i juli 1967 på F5 i Ljungbyhed. Därefter har karriären varit stark. Totalt har Sverige haft 150 stycken SK60 med flera versioner för uppdrag som lätt attack, spaning, samband, målflygplan och såklart utbildning.
Efter den senaste uppgraderingen 2009, där planet bland annat fick ny GPS och delvis samma instrumentering som Gripen, är det tänkt att SK60 ska fortsätta flyga till åtminstone 2017. (Enligt Flightglobal.com har dock Försvarets materielverk (FMV) påbörjat arbetet med att ersätta planet. Den 29 april 2015 gick man ut med en begäran till möjliga leverantörer där man efterfrågar ett nytt tvåsitsigt flygplan färdigt att tas i bruk första halvåret 2020.)

Planet är även aktivt i Österrike. Där kallas det SAAB 105 OE och firade 40-årsjubileum 2010. Man kallar det en hörnsten i Österrikiska flygvapnet och av de ursprungliga 40 är fortfarande 22 plan aktiva med gemensamt ca 1500 flygtimmar per år. (Även SAAB 91 Safir, SAAB 29 Tunnan och SAAB 35 Draken har varit aktiva i Österrike.)

Mer, personlig reflektion och fakta m m av chefen LSS, Öv Anders Persson

Detaljer om bl a versioner och tjänst/uppdrag från Wikipedia

Läs även Semper Miles artiklar: SAAB 35 Draken fyller 60 år samt Neuron hårt testat i Norrbotten

Källor: Flygvapenbloggen, Försvarsmakten, SAAB, Bundesheer/Luftstreitkräfte, Flightglobal.com, Wiki