Foto: Johannes Jansson

Är strödda uppdateringar detsamma som att aktivt skapa opinion, kunskap och gillande?

Information och kommunikation är viktigt, för att förmedla nyheter t ex vad man (löpande) sysslar med såklart men i grund och botten kännedom om att man finns och i förlängningen skapa gillande, positiv opinion – psykologiskt försvar. Inte minst i nuläget. En annan viktig detalj är kontinuitet.
Är det förresten skillnad mellan att arbeta för att sälja in t ex ett bilmärke eller en livsmedelskedja jämfört med nationens skydd? Generellt, inte mycket. Just nu låter försvaret Sverige vara ifred tack vare en extern byrå.

Skapa nya besökare och besökare som återvänder genom nytt intressant innehåll.

Det är tyvärr lite svajigt med information på sina håll. Är nödvändiga tjänsteuppdateringar detsamma som att skapa förståelse, kunskap och gillande? Svaret är enkelt: Nej!
Här är några som kanske ska fundera kring kommunikation. Ett axplock:

  • Hemvarnet.se/tidningen: Senaste nyheten är Insatsövningen 2015. Listar också utgivningsdatum för medlemstidningen, så att de som får denna hemliga publikation i förväg ska kunna se när nästa nummer kommer. Jodå, vi har förstått att det är Facebook som gäller med allt i efterhand, men man äger ändå domänen som hålls uppe och rullande till mycket liten nytta. Lösning: Hur vore det med åtminstone några fasta avdelningar som fakta och organisation beskrivna på medryckande vis? Gör även plats för (åtminstone) den senaste egna nyheten och byt ut allt eftersom. Konkret.
  • Säkerhetspolitik.se (informationssida för elever och lärare från MSB): Har gått från att att förmedla någorlunda uppdaterad information om aktuella händelser till att bli en helt statisk sida. Det här initiativet är gott. Vad hände? Fortsätt peka på viktiga händelser med uppdateringar som hänger med i mediaflödet. Förklara och (hjälp till att) bilda. Att ansvara för den sajten är inget heltidsjobb!
  • Sveriges delegation vid Nato i Bryssel: Senaste meddelandet var 26 oktober. Falnande med endast Fyra nyheter de senaste sex månaderna och 16 första halvåret. Vi vägrar tro att Nato, eller den svenska delegationen, inte åstadkommit ett dyft de senaste två månaderna. Kontakten är viktig oavsett om läsarna är för eller emot. Framhäv kontakten, uppdraget, jämte vad som sker. Det måste inte alls vara världsomvälvande varje gång.
  • Inspektionen för strategiska produkter (ISP): Fyra nyheter de senaste sex månaderna varav tre handlar om uppdaterade blanketter och kontrollistor. Sex nyheter första halvåret. Om vi skulle stoppa slumpvis utvalda svenskar på gatan och fråga vad ISP eller Inspektionen för strategiska produkter pysslar med, hur många skulle kunna svara på den frågan? Eller ens förstå frågan? Verksamheten går absolut att positivt kommunicera, ur svenskt, nordiskt, europeiskt och internationellt perspektiv, jämte aktuella händelser, igen och igen.
  • Tullverket: Satsar helt klart mot företag där man är frekvent men på privatsidan har man publicerat fem nyheter de senaste sex månaderna och 10 första halvåret. Här finns det mycket att göra. Varför inte börja med att ta ett steg tillbaka och se sin egen position och roll gentemot vanligt folk? Traditionellt, och än idag, en utmaning men kommunikationen kan skapa relation och förståelse. Tillslag, skydd mot karteller, metodik, varför m m.
  • Fortifikationsverket: 16 nyheter de senaste sex månaderna. Fem första halvåret. En ökande trend med ett snitt på nästan två nyheter per månad. Vet alla vad FORTV gjort, gör och ser fram emot? Här måste det finnas mer att kommunicera ur den vardagliga verksamheten, från renodlade försvarsanläggningar till mer civil karaktär. Små och stora händelser som beskriver och väcker nyfikenheten.
  • Här ska vi också passa på att nämna Försvarsmaktens hemsida. Den levererar normalt riktigt, riktigt bra men över lördagar och söndagar och helger som jul är det definitivt ledigt. Just nu har inget hänt sedan torsdag 21 december. Man har gått hem. Hoppas de låst dörren ordentligt.

Nu kan det här tas för annat än den konstruktiva, välvilliga kritik det handlar om. Låt det inte bli så utan sug in och fundera på saken. Det har nämligen gjorts och görs mycket hela tiden i totalförsvaret! Hur ser det ut hos er? Högutbildade informationsansvariga och hela avdelningar som har dylika uppdrag borde lätt kunna skapa vad som krävs för kontinuitiv kommunikation, för gillande, opinion och psykologisk förtjänst. Vad sitter det i? Framåt!

Läs även Semper Miles: På rätt väg när försvaret låter Sverige vara i fred och Reklamfilm är en kraftfull kanal att ta på största allvar samt Kom informationsdirektören kom och Nyheter, nyttiga idioter och egen insikt

(Bilden: Från övningen Joint Challenge. Foto: Johannes Jansson, CC BY 2.5 DK https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/dk/deed.en)

– Communication is critical for creating opinion, knowledge and appreciation. Never ever forget that fact!

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]