Foto: Bezav Mahmod/Försvarsmakten

På rätt väg när försvaret låter Sverige vara i fred

Den nya kampanjen “Vi låter Sverige vara i fred” är just släppt. Försvarsmakten arbetar vidare på att hitta och skapa försvarsinformation anpassad för vanligt folk och den här gången fungerar det bättre tack vare rakare kommunikation som inte uteslutande lindats in i stora volymer bomull. De mjuka faktorerna finns där men så här kunde det ha sett ut redan för drygt ett år sedan!

Ordleken där “ifred” blir till “i fred” är snygg och laddas omedelbart proppfull med betydelse och värden. Det känns fortfarande lite trevande men för de som ser det subtila och med det förstår budskapet är det klockrent. Men i ärlighetens namn finns det risk att en hel del, åtminstone till en början, kan komma att uppfatta det som att försvaret håller sig på sin kant och undviker att störa Sverige. (Det faktum att Svenska akademien inte längre gör skillnad på ifred och i fred gör det inte heller enklare precis).

Det här är ändå ett gigantiskt, tacknämligt kliv framåt efter en period av abstraktioner typ “Du nya du fria”, “Hur många skäl behöver du” och “Tårtan”. Med den nya reklamfilmen till kampanjen Vi låter Sverige vara i fred förekommer det soldater och glimtar ur verksamheten i marknadsföringen/informationen för Försvarsmakten. Det kommer en bra bit in i filmen men plötsligt är det där! Man borde inte reagera med gapande öppen mun men senast det inträffade var i maj 2015, alltså för 2,5 år sedan!
Omskrivningarna i textmassan har också fått kliva tillbaka för en tydligare och mer rättfram kommunikation där det finns direktlänkar rakt in för den som vill veta mer OCH kanske t o m skulle finna rekrytering intressant! Klart positivt.

Som all reklam ska även det här arbetas in över tid så det underfundiga “i fred” har goda möjligheter att falla på plats eller förklaras för att de flesta ska få uppleva önskad (aha-)effekt. Att man vågat ta steget och nu sätter likamedtecken mellan den vardag folk tar för given och omvärldsläge, mobilisering, tröskeleffekt m m är starkt. Framställandet i bild och text känns också genomtänkt och verklighetsnära. Det här är definitivt inne på rätt väg och har potential att bli/nå ännu bättre. Vart man tar det här vidare ska bli riktigt spännande att se.


Försvarsmakten reklamfilm: Vi låter Sverige vara i fred (1:23 min)

Kampanjsidan Vi låter Sverige vara i fred

Läs även Semper Miles: Syns Försvarsmakten tillräckligt i den nya mjuka reklamen? och Reklamfilm är en kraftfull kanal att ta på största allvar samt Var med och skapa opinion för det vi håller högt

(Bilden visar jägare ur K3 efter luftlandsättning med helikopter, redo att marschera till anfallsmålet.)

– New information campaign. Peace and everyday life is secured by the Swedish Armed Forces!

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]