Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Media lyfter fram försvar och säkerhet

Visst har det skrivits positivt om försvaret förr i rikstäckande media men just nu känns det lite som att en trend där man ”går på djupet” kan vara under uppsegling. Det hjälper till att skapa medvetenhet, intresse och acceptans.

Expressen släppte för några dagar sedan artikeln ”Så tränas försvarets specialförband SOG” där man i text, bild och film presenterade (några av) de bästa vi har. Igår kontrade Svenska Dagbladet med ”Så tränar hemliga svenska elitsoldaterna”. Även det en fyllig och intressant historia. Och nu frågar sig Aftonbladet ”Hur väl förberedda är Sverige i en krigssituation?” och aviserar att de tänker släppa en ny artikelserie vid namn ”Det svenska stålet”! Ett uppslag med bredare perspektiv och många möjligheter. Hoppas de också tar möjligheten och inte väljer det andra spåret.

När den här typen av artiklar görs rätt är det både bra och viktigt i dessa tider (och alla tider). Det ger även pluspoäng från läsarna. Bravo!
Gemene man behöver få det här till sig om och om igen där vårt totalförsvar och vår beredskap sakligt presenteras – och gärna utan att det blir allt för inlindat och kryptiskt. Här finns massor att hämta för drivna journalister som känner samhällsansvar och skulle vilja åtnjuta bred uppskattning och man behöver inte uteslutande gå på det speciella eller särskilt djupt för att lyckas.

Expressen – Så tränas försvarets specialförband SOG

SvD – Så tränar hemliga svenska elitsoldaterna

Aftonbladet – Trailer för Det svenska stålet (film 0:52 min)

Försvarsmakten passade lägligt på att idag släppa informationsfilmen:
Särskilda operationsgruppen – omedelbart operativ (5:25 min)

Läs även Semper Miles: 700 artiklar senare samt Syns Försvarsmakten tillräckligt i den nya mjuka reklamen?

(Bilden är från Arméövning 2015.)

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]